بهبود عملکرد عروق خونی در افراد مسن با تمرینات ورزشی تناوبی

 27 سپتامبر2016- محققان دریافتند که تمرینات ورزشی تناوبی به بهبود عملکرد اندوتلیال(غشاء عروق خونی) در افراد مسن کمک می‌کند. ورزش‌های تناوبی بویژه می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی در افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

ورزش‌های تناوبی مبتنی بر ورزش‌های استقامتی می‌تواند به بهبود جریان خون وامتناع عروق خونی در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 و افرادی که بطور منظم ورزش نمی‌کنند یا ورزشکار نیستند کمک کند.

نتایج این تحقیق جدید درمجله‌ی آمریکایی Heart and Circulatory Physiologyمنتشر گردید.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که برنامه‌های ورزشی تناوبی می‌توانند برای درمان اختلالات عملکرد اندوتلیال در بزرگسالان مسن مورد استفاده قرارگیرند.

 محققان می‌گویند: اندوتلیوم نقش محوری در تنظیم بسیاری عوامل از جمله تعیین درجه‌ی انقباض عروق (تون عروق)، پرفیوژن بافتی، انعقاد و التهاب دارد. اختلال در عملکرد اندوتلیال از تظاهرات اولیه‌ی بسیاری از بیماریهای مزمن از جمله دیابت است و منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌گردد (تقریباً به میزان 2 تا 4 برابر). اختلال درعملکرد سلولهای اندوتلیوم عروق می‌تواند سبب اختلال در جریان خون و بروز آسیب‌های عصبی و سایر عوارض دیابت گردد.

 تمرینات ورزشی تناوبی شامل دوره‌های تناوبی از ورزش‌هایی با شدت زیاد و کم است. برای بسیاری از افراد انجام این نوع ورزش بسیار جذاب است زیرا به مدت زمان کوتاهی نیاز داشته و دوره‌های استراحت نیز در زمان انجام این ورزش محاسبه می‌شود. در این تحقیق، دانشمندان تمرینات تناوبی مقاومتی (با استفاده از ورزش‌های مقاومتی با وزنه‌های پا) را با تمرینات تناوبی قلبی عروقی (با استفاده از دو چرخه‌ی ثابت) مقایسه نمودند و تأثیر هر یک از این  تمرینات را بر عملکرد سلولهای اندوتلیال بررسی نمودند.

35 داوطلب با متوسط سنی 65 سال درسه گروه ثبت نام شدند: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D)، غیر ورزشکاران غیر دیابتی (UN-NG) و ورزشکاران غیر دیابتی(TR-NG).

 هر سه گروه به مدت 20 دقیقه حرکات ورزشی مشابه ای را انجام دادند: سه دقیقه فعالیت برای گرم کردن بدن، هفت تناوب یک دقیقه‌ای ورزش مقاومتی یا قلبی با فواصل یک دقیقه استراحت و درنهایت 3 دقیقه فعالیت برای سرد کردن بدن.

 محققان جریان خون در سرخرگ براکیال در بازو را قبل و بلافاصله پس از ورزش تناوبی و یک و دوساعت پس از انجام ورزش در همه ی گروه ها اندازه ‌گیری کردند.

آنها دریافتند که درهمه‌ی افراد ورزشکار(چه به دیابت مبتلا بودند و چه نباشند، آموزش دیده یا آموزش ندیده) اتساع عروق به واسطه‌ی جریان خون[1] (درصد اتساع حاصل از جریان خون یا FMD% معیاری برای عملکرد اندوتلیال است) پس از ورزش‌های تناوبی مبتنی بر مقاومت بهبود می‌یابد.

 این بویژه در گروه T2Dصادق بود، دراین افراد درصد FMDدرهر دور اندازه‌گیری بهبود یافت. تمرینات تناوبی قلبی عروقی منجر به تغییر FMD٪ پس از یک ساعت در گروه T2Dو پس از 2 ساعت در گروهی که بطور منظم به ورزش می‌پرداختند، گردید، اما هیچ بهبودی در FMD% در گروه غیر ورزشکار بوجود نیاورد.

 محققان می‌گویند: این تحقیق نشان داد که ورزش‌های تناوبی مقاومتی یک روش ورزشی موثر و از نظر زمانی کارآمد است و سبب بهبود شدید عملکرد اندوتلیال در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، گروه UN-NGهمسن آنها و شرکت کنندگان TR-NGمی‌شود. این یافته‌ها ضمانتی برای انجام تحقیقات بعدی به منظور بررسی اثرات طولانی مدت ورزش‌های تناوبی مقاومتی برعملکرد عروق محسوب می شوند.

منابع:

American Journal of Physiology - Heart and Circulatory Physiology, 2016; ajpheart.00398.2016 DOI: 10.1152/ajpheart.00398.2016

www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160927134836.htm

 



[1]flow-mediated dilation